Mitä digitaalisten palveluiden saavutettavuudella tarkoitetaan?

Saavutettavaa verkkosivua tai mobiilipalvelua on kaikkien mahdollista käyttää yhdenvertaisesti näkö- tai muista toimintarajoitteista huolimatta. Esimerkiksi saavutettavassa verkkokaupassa jokaisen on helppo ja turvallinen tehdä ostoksia ilman muiden apua. Hyvä saavutettavuus vaatii yhteistyötä verkkosivustojen suunnittelijoiden, koodaajien ja sisällöntuottajien kanssa. Myös verkkosivuston tilaajan on hyvä osata vaatia saavutettavuutta sivuston toimittajalta.

Design for all

Saavutettavat palvelut hyödyttävät kaikkia

Tiesitkö esimerkiksi nämä asiat saavutettavuuden vaikutuksista?
20 %
On arvioitu, että saavutettavuusvaatimukset koskettavat jopa yli viidettä osaa väestöstä eli yli miljoonaa suomalaista!
25 mrd €
Iso-Britanniassa on arvioitu erityiskäyttäjien vuosittaiseksi ostovoimaksi peräti 265 miljardia puntaa. Suomeen suhteutettuna se tarkoittaisi noin 25 miljardia euroa.
100 %
Suomalaisten lukutaitoprosentti on sata – mutta vain periaatteessa. On eri asia osata lukea mekaanisesti kuin ymmärtää lukemansa. Käytännössä Suomessa on siksi ainakin puoli miljoonaa ihmistä, joiden lukutaidossa on toivomisen varaa. Sen vuoksi etenkin julkisen sektorin palveluissa tekstien pitäisi olla helposti ymmärrettäviä ja loogisesti eteneviä.